سوزان سانتاگ : نظریه پرداز بزرگ عکاسی

سوزان سانتاگ یکی از نظریه پردازان هنر عکاسی است. این پژوهشگر در مقالات خود به بیان نظراتی در مورد تاریخ و نقش عکاسی در جوامع کاپیتالیستی می پردازد. برای رسیدن به این منظور، سانتاگ به مثال‌هایی از عکاسی مدرن می‌پردازد. او نگاهی نو به عکاسی ارائه می‌دهد و سوال‌های متعددی پیش روی مخاطب قرار می‌دهد تا ذهن او را با موضوع درگیر و او را تا پایان همراه خود کند و گام به گام به مقصد برساند؛ یعنی چیستی عکس.

در بخش آغازین کتاب « در غار افلاطون »؛ وی نظریه‌های جالبی درباره‌ی آموزش چگونگی دیدن عکس ارائه می‌دهد. او معتقد است عکس‌ها انگاره‌های‌مان در مورد آن‌چه که ارزش نگاه کردن دارد و آن‌چه را که حق داریم به آن نگاه کنیم تغییر و گسترش می‌دهند. از نظر او «عکس‌ها در حکم نوعی دستور زبان، و از آن مهم‌تر، نوعی اخلاق دیدن می‌باشند.»غیر از مقوله‌‌ی عکس و عکاسی، سوزان سانتاگ به کارکرد دوربین نیز می‌پردازد.

در بخش «جهان تصویر» به این نکته اشاره می‌کند که دوربین هم درد است و هم درمان؛ وسیله‌ای برای از آن خود کردن واقعیت، و وسیله‌ای برای کهنه و مهجور کردن آن. او معتقد است دوربین نیز مانند ماشین به عنوان نوعی سلاح شکاری به فروش می‌رسد و برای تائید این گفته‌ی خود، نمونه‌ای از یک فیلم سینمایی که دست‌مایه اصلی آن قتل توسط یک دوربین عکاسی است می‌آورد!

سانتاگ می گوید: در جریان دهه های اولیه ی ابداع عکاسی از عکس ها انتظار میرفت که تصاویری آرمانی یا ایده آلیزه باشند. در حال حاضر نیز کماکان هدف بخش اعظم عکاسی آماتوری همین است و از نظر آن عکسی زیبا به معنای عکس چیزی زیبا مانند یک زن یا غروب آفتاب است. از دهه ی ۱۹۲۰ به این سو غالب عکاسان جاه طلب کسانی که آثارشان به موزه ها راه می یابد به طور منظم از موضوعات تغزلی فاصله گرفته اند و آگاهانه به جست و جو در دستمایه های ساده مبتذل و حتی سبک و بی معنی پرداخته اند.

 

 معرفی نشست

این نشست که جزو اولین سری از نشست های سه گانه فلسفه عکاسی موسسه رویش مهر در فصل پاییز است به شرح ، معرفی و تحلیل فیلمی از سوزان سانتاگ می پردازد.

فیلم « درباره‌ی سوزان سانتاگ» ساخته «نانسی کیتس» بیان کننده نظرات این نظریه پرداز شهیر حوزه عکاسی‌ست که تحلیل این برنامه با حضور دو کارشناس فعال عرصه عکاسی و مطبوعات،‌ پژمان نظرزاده آبکنار و حامد قصری همراه می‌گردد. سانتاگ درباره دوربین و ماهیت و ذات عکس نظریه های اثبات شده‌ای دارد که در دنیای معاصر همواره مورد بحث استادان و هنرمندان بوده است.

کارشناسان نشست

 

حامد قصری

Yes متولد: ۱۳۵۸

Yes فارغ التحصیل سینما

Yes عضو انجمن عکاسان ایران

Yes نمایشگاه انفرادی عکس با عنوان «نوستالژی در اغما» در خانه هنرمندان ؛ سال ۱۳۹۰

Yes نمایشگاه انفرادی عکس با عنوان «سکوت» در موزه هنرهای معاصر؛ سال ۱۳۸۹

Yes چاپ مجموعه داستان‌های کوتاه با عنوان «آقای حافظ بی کاری است»

Yes چاپ کتاب تاریخ اجتماعی عکاسی اصفهان

Yes چاپ مجموعه داستان‌های کوتاه با عنوان «نیچه در فروشگاه»

Yes نمایشگاه انفرادی عکس با عنوان «نوستالژی در اغما» در خانه هنرمندان

Yes عضو انجمن هنری عکاسان جهان

Yes حضور و فروش آثار در دو دوره حراج عکس تهران/خانه هنرمندان

Yes حضور در چندین نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از کشور

Yes کیوریتوری چند نمایشگاه

Yes نمایشگاه انفرادی عکس در گالری گلستان ( ۱۳۹۴ )

پژمان نظرزاده آبکنار

Yes متولد ۱۳۵۹ اراک

Yes دانش‌آموخته رشته عکاسی از دانشگاه آزاد تهران

Yes برنده جایزه اول انجمن صنفی مطبوعات ایران

Yes دبیر تحریریه، ویراستار و مدیر هنریِ «فصلنامه تخصصی سینماتوگراف»

Yes دبیری بخش عکس و معاونت سردبیر «فصلنامه فرهنگی هنری تزرو»

Yes همکاری پیوسته با «فصلنامه تخصصی عکاسی»

Yes در حال تألیف کتاب «تاریخ سینمای اصفهان»

Yes دبیر تحریریه، ویراستار و مدیر هنریِ «فصلنامه تخصصی سینماتوگراف»

در سال ۱۳۹۵

 نگاهی به دوره 

مشخصات دوره

 

قسمت اول از سلسله نشست های تحلیلی آموزشی فلسفه عکاسی در قالب یک جلسه‌ی دو ساعت و نیمه در نظر گرفته شده است.

هزینه قابل پرداخت:  ۲۵۰,۰۰۰ ریال

زمان برگزاری:پنج شنبه، یکم آذرماه 97

محل برگزاری : موسسه رویش مهر

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

رویش مهر را دنبال کنید:

    

Copyright © 2016 Rooyesh. All rights reserved. Powered by ShainaCo.

آدرس:

اصفهان ، چهارباغ بالا، چهارراه نظر به سمت سی وسه پل کوچه مجید پورمعراج(شماره۱۶) پلاک ۱۰

تلفن : ۲۰ -۳۶۲۶۹۳۱۷ (۰۳۱)