هنر اساساً خود را در «رویارویی با جهان» یا «فرارفتن از آن» برمی‌سازد؛ این فراروی تا جایی‌است که هنر می‌تواند به مثابه صورتی از اندیشه، مستقل از هر بودونبودی، به کمال مطلوب خود نزدیک شود.

 

از منظر شمای ارتباطی، هنر، هنرمند، مخاطب هنر و جهان هنری هر یک به گونه‌ای ادراک امر زیبا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، دوره زیباشناسی هنر در پی آن است تا از این چشم‌انداز به اُبژه هنری بنگرد و با تعمق در آن «فقر تجربه» را در خوانش هنر به «تجربه اصیل» نزدیک‌تر کند. بدان امید که این گفت‌وگو با هنر بتواند به مثابه دریچه‌ای به سوی افق‌هایی باشد که هنر به روی انسان گشوده‌است.

مسعود آلگونه جونقانی، دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات انگلیسی است و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان است. وی شاعر، مترجم و پژوهشگر حوزه نشانه‌شناسی و نظریه ادبی است و در زمینه فلسفه ادبیات نیز فعالیت‌هایی کرده است.

 

از آثار قلمی وی پژوهش‌های متعددی در زمینه نشانه‌شناسی ادبیات، ساختارگرایی و اسطوره‌شناسی در سطح معتبر ملی و نیز بین‌المللی منتشر شده است.

 

کتاب نشانه‌شناسی شعرِ او از طریق نشر نویسه پارسی چاپ و منتشر شده است.

 

آلگونه در حوزه شعر نیز دو مجموعه شعر تحت عنوان “شیهه‌های آذرخش” و “رقص در برابر مرگ” دارد.

 

پژوهش وی در بابِ تبارشناسی شعر شاعرِ قاجار میرزا ابوالقاسم‌خان بیضای جونقانی با عنوان “شاعر شهر خاموش” پاییز همین سال منتشر خواهد شد.

 

او با توجه به تعلّق خاطری که به فلسفه قاره‌ای دارد، یکی از آثارِ مربوط به هایدگر را که Lee Braver به انگلیسی نوشته، ترجمه کرده است. این اثر در مرحله ویرایش فنی است و به زودی منتشر خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *